Patrimoniul UNESCO. Patrimoniul naţional din România: Restaurarea şi prezervarea monumentelor de patrimoniu. Bisericile fortificate din jurul Braşovului. O perspectivă fotografică
Locul desfăşurării: ICR Praga (Anglicka 26, Praga 2)
Intrarea liberă.
Invitaţi:
Johannes Bertleff şi Dragoş Oprea – Studioul de arhitectură EXHIBIT, Braşov
Mihai Turturică – Asociaţia „Bucureştiul meu drag!”
Cu ocazia Zilei Internaţionale a monumentelor şi siturilor (18 aprilie), ICR Praga organizează expoziţia de planşe arhitectonice şi de fotografie „Patrimoniul UNESCO. Patrimoniul naţional din România”.
Siturile săteşti cu biserici fortificate din Transilvania, incluse pe lista World Heritage a UNESCO, încorporează valori aflate în legătură cu etnologia, istoria arhitecturii (arhitectura defensivă, îndeosebi), istoria urbanismului, dar şi cu elemente de istorie politică, socială şi religioasă ale românilor din zona Transilvaniei. Expoziţia propusă de Asociaţia „Bucureştiul meu drag!” surprinde fotografic istoria oglindită în arhitectură.
Conservarea, prezervarea şi restaurarea monumentelor istorice din România, fie încadrate în patrimoniul UNESCO sau în patrimoniul naţional, vor fi expuse printr-un model de succes: restaurarea sediului administrativ al Bisericii Evanghelice din Braşov, proiect realizat de studioul de arhitectură Exhibit din Braşov, câştigător al secţiunii „Restaurarea monumentelor şi reabilitarea clădirilor” la Bienala de Arhitectură Bucureşti 2010.
Invitaţii Dragoş Oprea şi Mihai Turturică vor susţine scurte prelegeri asupra patrimoniului naţional şi a patrimoniului UNESCO din România şi modalităţile de restaurare şi conservare, precum şi revalorificarea funcţională, culturală şi turistică a acestuia.
Sediul Bisericii Evanghelice din Braşov
Restaurare, Consolidare, Reamenajare – sediul Bisericii Evanghelice C.A. (Confesiune Augsburgica), Braşov
Arhitect: EXHIBIT Arhitectura
Locaţie: Braşov, România
Client: The Evangelic Church C.A. (Augsburg Confession)
Arhitecţi: Johannes Bertleff, Dragoş Oprea
Colaboratori: Adrian Ianchis, Edmund Olsefszky, Andreas Klement
Structura: Bodor Csaba
Foto: Vlad Slavic
Situată în centrul Braşovului, în imediata apropiere a Bisericii Negre, casa datează în mare parte din prima jumătate a secolului al XVIII-lea. Se pot distinge trei etape majore de construcţie şi alte extinderi şi modificări minore.
Golurile actuale ale faţadei şi decoraţiunile exterioare datează din anul 1820.
Clădirea îşi schimbă de câteva ori proprietarul ajungând în proprietatea bisericii la începutul secolului al XX-lea, este naţionalizată în perioada comunistă şi retrocedată bisericii după revoluţia din 1989.
În 2005 se decide restaurarea ei, clădirea aflându-se într-o stare decăzută, cu multiple probleme structurale şi deteriorări grave ale elementelor arhitecturale. Tema iniţială nu era foarte ambiţioasă, prevăzând mai degrabă o acţiune de salvare a imobilului. În timpul şantierului însă (ce a durat aproximativ 4 ani) beneficiarul şi arhitecţii au intrat sub vraja clădirii şi proiectul a evoluat. Au fost înlăturate toate extinderile şi compartimentările parazitare. Elementele arhitecturale valoroase au fost restaurate şi puse în valoare. Completările şi inserţiile noi au fost concepute astfel încât să fie recognoscibile ca elemente contemporane adăugate clădirii vechi. Tâmplăriile noi respectă profilurile şi regulile de compoziţie ale elementelor existente, dar sunt vopsite în culori neutre, gri, alb. Scările noi sunt din metal sau zidărie tencuită, vopsite alb. Acolo unde spaţiile necesitau compartimentări (din raţiuni funcţionale) acestea s-au făcut din corpuri de mobilier special proiectate lăsând plafoanele libere. Majoritatea mobilierului şi o parte a corpurilor de iluminat au fost proiectate special pentru această lucrare. Proiectarea s-a făcut în mare parte pe sit în acord cu descoperirile şantierului şi indiciile oferite de casa existentă. Cu toate că imobilul a fost dat în folosinţă, se dovedeste a fi genul de lucrare vie care nu se termină niciodată, orice colţ dând prilejul de a fi completat cu un detaliu.
EXHIBIT ARHITECTURA
Este un studio de arhitectură, iniţiat de arhitecţii Johannes Bertleff şi Dragoş Oprea în 2007 la Braşov. În prezent, echipa beneficiază de sprijinul a încă 4 arhitecţi colaboratori. Contextul urban al oraşului a facilitat apropierea echipei de restaurarea clădirilor istorice.
Despre particularităţile proiectelor de restaurare sau ale proiectelor din zone istorice se poate vorbi mult. Fiecare casă veche are povestea ei şi echilibrul ei, echilibru care există la diferite paliere: structură, fizica construcţiilor (umiditate, răspuns termic etc.), spaţiu. Negocierea acestui echilibru sau restabilirea lui e diferită pentru fiecare caz. La toate aceste lucrări de restaurare, proiectele se realizează mai mult pe şantier decât în birou. Casa dictează şi e incitant să te laşi condus de ea în procesul de proiectare.
În relaţionarea elementelor noi şi vechi nu există reţete în arhitectură. În general, suntem împotriva integrării adiţiilor noi într-un stil mimetic. O extindere ce vrea să pară că are la inaugurare deja 200 de ani denotă o atitudine nesinceră. Ce e nou trebuie să fie recognoscibil utilizând un limbaj arhitectural contemporan. Integrarea în ansamblu, alături de partea veche, ţine de sensibilitatea şi capacitatea arhitectului.
La nivel teoretic, protejarea patrimoniului este hiperreglementată. Avem liste cu monumente clasificate, avem zone protejate prin reglementări urbanistice, avem comisii de monumente ce aprobă proiectele şi avem reglementări care prevăd că doar un specialist sau expert în restaurare poate semna un proiect de restaurare. Modificarea unui monument istoric sau intervenţia în zona protejată fără autorizaţie de construire constituie faptă penală. Deci n-ar trebui să avem probleme. Realitatea este însă cu totul alta. Regulile nu sunt pentru toţi, interesul domină şi mulţi arhitecţi acceptă jocul acesta. Toate aceste reglementări ale proiectării de restaurare nu dă rezultate. Nu se simte competenţa celor implicaţi. Arhitecţii tineri sunt de-a dreptul scârbiţi şi evită domeniul restaurării, simţind că e o fortăreaţă rezervată unora şi dominată de jocuri meschine. Cum reglementează alte ţări europene acest domeniu (unde protejarea patrimoniului funcţionează)? Dacă ai dobândit titlul de arhitect poţi proiecta în orice domeniu al arhitecturii, inclusiv în restaurare. Se presupune că în anii de studiu şi de stagiu ai avut ocazia să înveţi suficient şi oricum tu porţi răspunderea. Doar în România răspunderea trebuie acoperită cu cât mai multe ştampile. Măsura de control şi filtru în restaurare este rezolvată prin intermediul comisiei de restaurare/monumente. Credem că situaţia aceasta ar trebui să ne dea de gândit.
Ne propunem să abordăm proiectele noastre, indiferent de situaţie, cu atenţie pentru context şi materialitate.
Detalii: http://exhibit.ro/
Bisericile fortificate din jurul Braşovului. O perspectivă fotografică
În 2010, una dintre numeroasele excursii foto organizate de Asociaţia „Bucureştiul meu drag!“ a fost Bisericile fortificate. Bisericile fortificate din Transilvania (lat. ultra silvam – ţara de dincolo de păduri) sunt specifice satelor săseşti şi secuieşti şi au jucat
Haideţi să redescoperim Transilvania prin această expoziţie, un peisaj nechimbat peste ani! Hai să ne bucurăm de întoarcerea în timp şi să ne pierdem printre fotografiile prezentate în această expoziţie!
Asociaţia „Bucureştiul meu drag!“, asociaţia de fotografi iubitori ai Bucureştiului, invită publicul, prin expoziţiile pe care le organizează, să descopere noi şi vechi faţete ale Capitalei României. Încercăm astfel, prin mijloacele noastre şi cu pasiunea ce ne-a adus împreună, să transmitem tuturor acelora ce doresc să ne asculte, atmosfera contemporană a Bucureştiului. Casele, străzile, oamenii Bucureştiului sunt subiectele noastre de astăzi pe care le lăsăm moştenire urmaşilor noştri. Spunem, în imagini surprinse cu ochiul, dar şi cu sufletul, povestea lor din Bucureştiul de astăzi.
http://www.orasul.ro/excursiifoto/view/bisericile-fortificate.html
sursa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu