Expoziția lui Murivale,
Ipostaze Cristologice, se remarcă prin inedit, printr-o cromatică bogată
presărată cu surprize vizuale menite să creeze un spațiu ambiental
mobil, în care diferite elemente ale compoziției se află în dialog atât
între ele precum și cu privitorul.
Natura și pictura, arta și creația devin un tot unitar, se potențează reciproc și recreează un univers în care regăsim divinul ca element esențial.
Artistul înfiripă o conversație plină de sens între spațiul real și
pictură.”Am vrut prin această expoziție să mă adresez sufletului. Am
pornit demersul meu plastic de la afirmația biblică potrivit căreia
creația este iubire de oameni”.
În expoziție regăsim o suită de
asamblaje, trimiteri la curente picturale premoderne, forme primare în
formă de romb, tuburi cilindrice, scene votive.
Veritabile
incursiuni stilistice în istoria picturii, portretele Mântuitorului,
sunt reprezentate într-o manieră proprie care pune accent pe expresie,
simplifică, esențializează.
”Dacă ar veni în expoziție un preot
ar rămâne surprins și probabil că m-ar întreba de ce nu respect canonul
bizantin”, afirmă Murivale.
În compoziția sa sunt trasee care te
poartă vizual din aproape în aproape spre tărâmuri pure, edenice. În
mijlocul sălii pardoseala este amenajată pe un fond alb imaculat care
simbolizează giulgiul lui Isus. ”Revelația acestei idei am avut-o atunci
când am văzut lucrările așezate pe albul zăpezii. Atunci am înțeles că
giulgiul nu este altceva decât granița din pur și impur și am încercat
să redau plastic această idee.„
Creatorul Murivale vorbește cu
pasiune cu pricepere și folosește un limbaj elevat presărat cu expresii
populare care au rolul de a puncta trăirile sale. Vocația de pedagog se
îmbină în mod armonios cu aceea de orator și actor.
Îndrăgostit de fovi, dar și de Mark Rothko care i-a influențat traseul
plastic, Murivale reușește să creeze prin această expoziție o căldură
afectivă în care culoarea ca o forță a naturii te inundă de peste tot ca
o pledoarie în favoarea frumosului. Ghivecele cu flori de iriși aflate
în pandant cu bogatele reprezentările picturale ale acelorași flori
pline de lumină vin în sprijinul acestei idei creând vizitatorului
impresia că se află în mijlocul lucrurilor.
Autorul utilizează
materiale diverse metal, lemn, carton, pânză, polistiren expandat precum
și limbaje plastice care își pot găsi o amprenta în minimalism și
expresionism.
Nu este o expoziție rece, glacială în care
demersul plastic se adresează unei elite instruite, ci din contră,
Murivale își dorește apropierea unui public cât mai larg și divers.
”Mi-am dorit cu acei mini cilindrii pictați din vitrina galeriei Orizont
.să atrag privirile trecătorilor grăbiți sau a oamenilor care așteaptă
autobuzul în stație.Și către ei aș vrea să ajungă mesajul acestei
expoziții.”
Remarcăm în acest expozeu o virtuozitate a
manevrării limbajului plastic, un dominou vizual în care privirile ne
sunt atrase de cristurile înfățișate cu multă emoție și bucurie.
Am
observat în expoziția artistului Murivale preocuparea pentru creatorul
de artă anonim așa cum sunt autorii troițelor atât de bine realizate de
la răscrucile de drumuri. Este și un omagiu adus acestor tipologii de
artiști și în același timp un un punct de plecare în demersul realizării
acestei simeze. ”Troițele și portretele vechilor maeștrii au fost
ideile de la care am pornit în demersul meu.”
Întreaga compoziție
transmite bucuria, entuziasmul, pasiunea pe care autorul a avut-o atunci
când a realizat-o, această vibrație sufletească puternică se face
simțită cu prisosință.
Artistul spune: ”Am ajuns la etapa când nu mă
mai interesează banii și gloria.Îmi doream de mult să fac
compoziție.Simt că sunt într-un moment al creației în care am ajuns
într-o etapă nouă ce sintetizează experiențele mele artistice și de
viață.
În compoziția lui Murivale timpul se comprimă, clipele
par niște săgeți care străpung barierele secolelor, artistul încearcă să
ajungă la esența lucrurilor, se raportează la Isus ca forță supremă a
universului precum și ca simbol al iubirii eterne. Ființa umană, acea
”trestie cugetătoare” a lui Blaise Pascal este copleșită de istorie și
de miracolul naturii. Murivale îl reprezintă pe Dumnezeu așa cum ne
relevă portretul lui Isus inspirat din celebrul film al lui Zeffirelli,
asemeni unui reper major al existenței omului pe pământ, dintr-o nevoie
sufletească și reflexivă a sa. Isus apare în mod natural alături de
creație și de artă care se întrepătrund și formează un tot unitar.
Irisul este un simbol al iubirii, poate fi o sugestie a cerului, în
expoziția lui Murivale ghivecele cu iriși sunt așezate pe diagonala
ascendentă în raport cu reprezentarea lor picturală.
Formele și
culorile se cheamă și se amplifică reciproc ca într-un joc al privirii.
Cer, pământ, iriși, chipuri ale lui Isus traversează secolele și
istoria picturii, trăiesc împreună într-o diversitate bogată și își
găsesc echilibrul prin puterea iubirii divine.
Așa pare că ne
transmite întreaga compoziție, întregul ansamblu ce creează un spațiul
ambiental rupt parcă dintr-o zonă a Edenului.
Artistul,
nemulțumit poate de universul cotidian își creează o lume proprie, o
imagine a unei posibile lumi în care durerea este exorcizată prin
sacrificiul divin în favoarea umanității. El pare să ne sugereze o cale
de salvare a spiritului așa precum florile de iriși, precum culorile
rupte din curcubeul imaginat de acesta par să o afirme. Murivale rupe
orice formă de monotonie vizuală prin forța expresivă a liniilor curbe,
prin albul ales cu multă finețe care reușește să sugereze spațiul.
El conjuga cu subtilitate atât ipostaza de orchestrator, cât și pe cea de dirijor al propriilor sale creații.
Pentru el însuși a crea înseamnă a pătrunde întrun templu.Nu unul
oarecare.Dimpotrivă,unul în care rolul primordial îl deține visul
artistului de a regăsi acel ochi divin uitat de umanitate.
Una
din cheile prin care publicul se poate apropia de expoziția sa actuala
ar fi cea a artistului călător printre unghiuri,arcade și culori,printre
întâmplări și cine de taină,dincolo de care răzbate vocea autenticului
eliberata de orice constrângeri.
Speranța Ștefanescu, critic de arta
sursa: https://www.facebook.com/murivale.muresanvasile
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu