Follow by Email

joi, 20 ianuarie 2011

La New York, o expoziţie sexy şi amuzantă



La sfârşitul anului 2010, Casa Phillips de Pury deschidea pentru prima dată sezonul licitaţiilor de la New York, al căror monopol era deţinut de cei doi giganţi ai domeniului, Sotheby's şi Christie's. De data acesta nu rezultatele vânzării sunt pe primul plan, deşi acestea au depăşit aşteptările.

Expoziţia care a precedat-o inaugura noul sediu, de pe Park Avenue, şi constituia o premieră în domeniu, prin alegerea unui expert independent, care a primit „carte blache" în organizarea evenimentului.

Fondată în Marea Britanie în 1796, casa de licitaţii a fost cumpărată, în 1998, de grupul internaţional LVMH (Moët Hennessy • Louis Vuitton). După ce a încercat în zadar să concureze cu Sotheby's şi Christie's în domeniul artei moderne, Bernard Arnault a cedat-o unor foşti angajaţi Sotheby's, deveniţi negustori de artă: Simon de Pury şi Daniella Luxembourg. Ultima a plecat în 2004. Rămas singur, Simon de Pury s-a concentrat asupra artei contemporane. A reuşit să multiplice vânzările de patru ori în trei ani, cu preţul unor datorii care i-ar fi putut fi fatale în aceste momente de criză. Preluarea controlului de către puternicul grup de lux rusesc "Mercury", în octombrie 2008, pentru o sumă de 80 de milioane de dolari, din care o bună parte a servit la stingerea datoriilor, a repus-o pe linia de funcţionare.


Takashi Murakami, Miss ko

Responsabil, timp de cinci ani, de departamentul de artă contemporană de la Christie's, Philippe Ségalot este acum consilier particular pentru câţiva dintre cei mai bogaţi colecţionari ai lumii, pe primul loc situându-se François Pinault, miliardarul francez care controlează brandurile de lux Gucci, Balenciaga şi Stella McCartney, pentru care a achiziţionat opere de Richard Serra, Jeff Koons, Damien Hirst, Cindy Sherman and Mike Kelley, dar şi de Picasso, Braque şi Mondrian.

Împreună cu Franck Giraud şi Lionel Pissarro, strănepotul lui Camille Pissarro, Ségalot a înfiinţat firma GPS Partners, specializată în achiziţii de opere din secolele al XIX-lea şi al XX-lea. De-a lungul anilor, el a contribuit la impunerea unui număr semnificativ de tineri artişti, de la Jeff Koons la Maurizio Cattelan, ale căror opere le-a cumpărat şi pentru propria sa colecţie. În 2008, s-a ocupat de succesiunea miticei galeriste de origine română Ileana Sonnabend, de ordinul a 400 de milioane de dolari, sumă niciodată negociată până atunci în mediul privat.

Bărbaţii vieţii ei


Felix Gonzales-Torres, Portretul lui Marcel Brient, 1992

Expertul a decis să trateze licitaţia ca pe o expoziţie. "Când Phillips m-a abordat, am fost imediat interesat, dar n-aş fi putut accepta fără acordul lui François Pinault, pentru care nutresc mult respect şi prietenie", a mărturisit Ségalot presei newyorkeze. Evenimentul a reflectat gustul său estetic personal, atât în conceperea expoziţiei, cât şi în redactarea catalogului. "Am început prin a alcătui o listă ideală de artişti ale căror opere le prefer. Apoi am apelat la diverşi proprietari". Cei mai mulţi au acceptat să-i furnizeze lucrări. Primul a fost Stefan Edlis, colecţionar din Chicago, care i-a oferit "Porcul mecanic", semnat de Paul McCarthy, estimat la 2,5-3,5 milioane de dolari. Culcat pe o parte, animalul îşi linge din timp în timp labele şi îşi roteşte ochii sub pleoapele închise, ca şi cum ar visa.

A strâns 33 de opere sexy şi amuzante, atracţii ale pieţei de artă, cum ar fi "Păpuşa", la dimensiune mai mare decât natura, a lui Murakami, "Eternity" de Damien Hirst, piese de Jeff Koons sau Maurizio Cattelan, dar şi piese istorice ale unor artişti mai "serioşi", rari sau fără cotă importantă, cum ar fi Lee Lozano şi Daniel Buren. Clou-ul expoziţiei a fost un tablou de Andy Warhol, din 1962, "Men in Her Life" ("Bărbaţii din viaţa ei"), a cărui pânză este uşor obosită, dar care, după declaraţiile criticilor, încă îţi taie respiraţia, o adevărată emblemă a anilor '60. Iniţiaţii au ghicit-o imediat pe Liz Taylor, încadrată de soţul ei din acel moment, producătorul de film Michael Todd şi de cântăreţul Eddie Fisher. Omul de afaceri Ségalot l-a estimat la 40-50 de milioane, sumă considerată ridicol de ridicată de către concurenţă, cu atât mai mult cu cât, după vânzările dezastruoase care au provocat falimentul băncii Lehman Brothers, în 2008, Phillips, ca şi Sotheby's şi Christie's, nu mai acordă garanţii directe celor care vând, ceea ce riscă să ducă la lipsa lucrărilor de pe piaţă.


Paul McCarthy, Porcul mecanic

După opera lui Warhol, încredinţată de Jose Mugrabi, negustor-colecţionar care posedă mai multe sute de lucrări ale artistului, s-a remarcat în primul rând bizarul "Portret al colecţionarului parizian Marcel Brient" de Felix Gonzalez-Torres, un munte din albastrele sale bomboane preferate, cântărind 90 de kilograme la momentul creării sale în 1992. Pentru vânzare a fost comandată o tonă din aceste bomboane renumitului ciocolatier Christian Constant. Nu pentru că Marcel Brient şi-ar fi înzecit volumul, ci pentru că, potrivit testamentului artistului, vizitatorii au fost invitaţi să se servească din operă, care a trebuit reaprovizionată în timpul săptămânii în care a fost expusă.

Succesul a fost cel scontat, expoziţia primind în jur de 1.500 de persoane pe zi. Numai trei piese au rămas nevândute în urma licitaţiei: un mare tablou de Jeff Koons, "Porcul" lui Paul McCarthy şi o pânză de Steven Perrino. Warhol a fost adjudecat la 63,3 milioane de dolari, a doua sumă obţinută de artist după cele 71,7 milioane din 2007, la Christie's.


Jeff Koons, Floare balon

"Charlie", autoportretul teleghidat al lui Maurizio Cattelan prezentat ca băieţel, care abia s-a strecurat printre picioarele publicului, a avut un succes la fel de mare, ca şi "Stephanie", un superb bust al top modelului Stephanie Seymour, cu sânii dezgoliţi, aparţinând lui François Pinault, care a fost cumpărat de Jose Mugrabi cu 2,4 milioane de dolari.

Alte 26 de piese, strânse de echipa Phillips pentru această licitaţie "Carte Blanche", nu s-au bucurat chiar de acelaşi succes.

Rămâne de văzut dacă această inedită formulă de organizare a expoziţiilor de către un expert în artă din afara casei de licitaţii va deveni sau nu monedă curentă.


http://www.cotidianul.ro/135249-La-New-York-o-expozitie-sexy-si-amuzanta

Niciun comentariu: