Non-sense este prima
expoziție personală a Iuliei Nistor și cuprinde lucrări realizate în
perioada 2012-2013. Artista născută la București (1985) trăiește și
lucrează la Nurenberg și este doctorandă în filosofie la Universitatea
din Regensburg, Germania.
Proiectul Iuliei Nistor s-a format
firesc, ca un organism funcțional, un corp de investigație compus din
trei părți independente, cu forme și funcții diferite, dar
interconectate. Pictura, fotografia și instalația-labirint formează
acest traseu organic, în care prima,
pictura este retina, organul care fixează vizibilul și transformă
semnalele luminoase în informații; cea de-a doua, fotografia sau mai
bine zis, “ecogeografiile” sunt organe de contenție, formațiuni tisulare
care pot fi investigate sonoro-tactil, iar cea de-a treia,
instalația-labirint, reprezintă sistemul de legătură, rețeaua
transmițătoare de informații și fluide comunicante. În același timp,
labirintul reprezintă și provocarea, încurcătura în care poți intra în
timpul procesului. Firul roșu călăuzitor, în acest caz, îl avem
înăuntrul nostru, iar în fiecare călătorie imaginară nu vom uita drumul
înapoi.
Ecogeografiile Iuliei Nistor combină imaginea
fotografică cu matrița ecografiei, specifică imagisticii medicale, iar
filtrul memoriei se suprapune pe aceste formate și devine, pentru
moment, același cu filtrul aparatului de citire a interiorului.
Alb-negrul imaginilor și ambiguitatea lor cețoasă ne amintesc pe rând,
dar fără o intenție descripitivă, de orașe vizitate de artistă, într-un
flux al memoriei strict subiectiv. Forma de evantai răsturnat a
ecografiilor în care au fost înregistrate imaginile finisează cadrul și
îl transformă într-un fel de medalion atipic.
Procesul picturii
este unul esențialmente cerebral, în care artista reconstruiește
realitatea prin alegerea instinctivă a unor fragmente de gânduri, de
instanțe vizuale, pe care le recompune în spații transparente, goale.
Aceste goluri sunt realizate cu grund transparent și face aluzie la
diferența dintre parte și întreg, dintre delicatețea detaliului și
imensitatea ansamblului.
Labirintul: ieșirea se face pe unde ai
intrat, nu există un plan B. Dar dacă nu mai știi pe unde ai intrat?
Anxietatea rătăcirii în labirint este atenuată de piesele de domino care
te ghidează aleator către un sens crescător sau descrescător pe care nu
îl regăsești într-o logică prestabilită. Haosul este prezent în cifrele
care urcă și coboară, luate câte una, câte două, câte trei, patru,
cinci sau șase. Uităm să numărăm, doar le pipăim când trecem pe lângă
ele. (Simona Vilău, iunie 2013)
EN
Non-sense is
Iulia Nistor’s first solo show and it comprises artworks made in
2012-2013. The Romanian-born (1985, Bucharest) artist lives and works in
Nuremberg and she is a Ph.D. candidate in Philosophy at the University
of Regensburg, Germany.
Her project has grown natural, as a
functional organism, a body of investigation composed by three
independent parts, with different, but interconnected forms and
functions. Painting, photography and the maze-installation form this
organic course, in which the first - painting is the retina, the organ
that sets the visible and transforms the light signals into information;
the second, photography or, better said, the “eco-geographies” are
contention organs, tissue formations that can be sonographically and
tactile investigated, and the third, the maze-installation represents
the linking system, the information and communicational fluids
transmission network. In the same time, the maze represents the
challenge, the predicament one can face during the process. The guiding
red line, here, is to be found inside us, and in each imaginary journey
we won’t forget the way back.
Iulia Nistor’s eco-geographies
combine the photographic image with the matrix of ecography, proper to
medical imaging, and the filter of memory superposes on these formats
and becomes, for an instance, the same with the filter of the
inner-reading equipment. The images in black and white with their foggy
ambiguity ressemble, one by one, with no descriptional intention, cities
visited by the artist, in a strictly subjective stream of
consciousness. The upside-down fan shape of ecographies, in which the
images were recorded, frames the still image and transforms it into an
atypical locket.
The process of painting is essentially
cerebral, the artist reconstructs reality by instinctively choosing
fragments of thoughts, of visual instances, that she recomposes in
empty, transparent spaces. These blanks are made with transparent gesso
and they allude the difference between the fragment and the whole, the
delicacy of detail and the immensity of the set.
The Maze: the exit
is the entrance, there is no plan B. What if you don’t know the entrance
anymore? The anxiety of getting lost in the maze is attenuated by the
dominoes, which aleatory guides you to an increasing or decreasing
stream that you can’t recollect in preset logic. Chaos is present in the
upstreaming and downstreaming digits, taken one by one, or two by two,
or three by three, even four, five or six. We forgot to count them, we
just touch them when we pass by. (Simona Vilau, June 2013)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu