ROAMING. ON FILE
Sigurður Atli Sigurðsson, Ermanno Cristini, Alessandro Di Pietro, Irena
Lagator, Giancarlo Norese, Andrea Palasti, Alice Pedroletti, Luca
Scarabelli, The Bureau of Melodramatic Research (Alina Popa, Irina
Gheorghe), Paolo Tognozzi
Photographs: Alice Pedroletti
Web: Simply.it
Curated by Alessandro Castiglioni, Ermanno Cristini
The intake of the archive in the arts is a significant trend of
contemporary artistic research. Forms, procedures, methods that
traditionally belong to the bureaucracy are filled with expressive
values assuming meanings that transcend their instrumental character.
The bureaucracy is a hierarchical form of the state that needs to practice first and foremost the construction of an archive.
According to Derrida (Mal d'archive, une impression freudienne, Paris,
1995), the etymology of the word comes from Archè, "command": the
archive is a "clearance" which presupposes a "guardian" means the
authority which holds hermeneutic power, and the bureaucracy is the
exercise of that power.
The archive therefore is never neutral but
constitutes a containing the shape of which determines the quality of
the content. From this point of view the archive is a language to all
effects.
ROAMING wants to deal with the archive, focusing the attention its effects on identity.
The first effect of burocracy is the control of identity.The archive
underlying this control is a finite collection and indexing. The archive
of the bureaucracy is a tool for flattening identity because in his
role of linguistic system it names the being as a closed form.
Viceversa the archive, ideally, is a form being opened, as required by
Umberto Eco (The vertigo of the list, Milan, 2012), the form of the list
a place that "almost physically suggests the infinite."
The bureaucracy making use of the archive at its foundation in fact denies its nature.
The meeting in Bucharest is built around this assumption, analyzing it
under three different view points: the experiences of denunciation of
the bureaucracy as a practice of control, those where the archive
becomes an instrument of identity reconstruction and those that reflect
on the web and the archive as liquid form.
L’assunzione dell’archivio in ambito artistico costituisce una tendenza
significativa della ricerca artistica contemporanea. Forme, procedure,
modalità che per tradizione appartengono alla burocrazia vengono
riempite di valenze espressive assumendo significati che trascendono il
loro carattere strumentale.
La burocrazia è una forma gerarchica dello stato che per esercitarsi necessita anzitutto della costruzione di un archivio.
Secondo Derrida (Mal d’archive, une impression freudienne, Paris, 1995)
l’etimo della parola deriva da Archè, “comando”: l’archivio è una
“domiciliazione” che presuppone un “guardiano”, l’autorità che detiene
il potere ermeneutico; e la burocrazia è l’esercizio di tale potere.
L’archivio dunque non è mai neutro ma costituisce un contenente la cui
forma determina la qualità del contenuto. Da questo punto di vista
l’archivio è un linguaggio a tutti gli effetti.
ROAMING vuole affrontare in tale ottica il tema dell’archivio, ponendo al centro la questione della ricaduta sull’identità.
Effetto primo della burocazia è il controllo dell’identità. L’archivio
che soggiace a tale controllo è una raccolta e un’indicizzazione finita.
L’archivio della burocrazia è uno strumento di appiattimento
identitario perché nel suo ruolo di sistema linguistico nomina l’essere
come forma chiusa.
Viceversa l’archivio, idealmente, costituisce una
forma aperta essendo, come vuole Umberto Eco (La vertigine della lista,
Milano 2012), la forma della lista un luogo che “suggerisce quasi
fisicamente l’infinito”.
La burocrazia avvalendosi dell’archivio a suo fondamento in realtà ne nega la natura.
L’appuntamento di Bucharest si sviluppa intorno a questa ipotesi
scandagliandola secondo tre punti di esservazione: le esperienze di
denuncia della burocrazia come pratica di controllo, quelle dove
l’archivio diventa strumento di ricostruzione identitaria e quelle che
riflettono sul web e l’archivio come forma liquida.
Platforma Space, Calea Moșilor 62-68, 1st floor, Bucharest
sursa: http://www.facebook.com/events/374192289370090/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu