Follow by Email

duminică, 27 septembrie 2009

Căldura spiritului de la Tescani transpusă în viziuni plastice

La sfârşitul lunii august şi începutul lui septembrie, soarele de la Tescani îşi revărsa lumina şi peste câţiva artişti adunaţi în tabăra de creaţie „Colonia”. Razele lui aveau dominantele începutului de toamnă, respectând acel efect pe care bine l-a observat cândva, tot la Tescani, Andrei Pleşu: „Soarele de toamnă e o metaforă mai adecvată a cunoaşterii decât soarele estival. [...] «Căldura» spiritului nu trebuie nici să topească, nici să exalte lucrurile: trebuie să le mângâie”. Această căldură a ţinutului mirific de la Tescani se pare că i-a învăluit anul acesta pe artiştii ce-şi zic colonişti sosiţi în tabără. Ei au fost însoţiţi de mentorul lor, maestrul Teodor Moraru.
Sentimentul naturii este relevat în lucrările pictorilor. La unii discret, chiar dacă au lucrat abstract, se simte vibraţia luminii de acolo, iar pentru câţiva dintre ei sentimentul de legătură între artist şi peisaj este foarte puternic, profund. Dragoş Burlacu a combinat pe pânze două universuri diferite: imagini de la Tescani cu personaje pe care le-a întâlnit într-o călătorie în Franţa. Cu propunerile lui alb-negru sau color, Dragoş atrage privitorul într-un spectacol al umbrelor subtile, într-o notă de oniric, mister şi intimitate. Luxuriant în picturile de acum, Marius Crăiţă-Mândră nu renunţă la înclinaţia lui de abstractizare, chiar dacă o face într-un mod mai puţin provocator. El este recognoscibil prin culoarea puternică şi prin trăsăturile de temperament sudic, solar. Prin simboluri grafice şi frumoasa metaforă a arborilor îmbrăţişaţi, peisajele Cristinei Nedelea invită la meditaţie şi transmit un sentiment de melancolie. Cristi Gaşpar a introdus elemente vegetale în tablourile sale, cu reiterări din Gauguin, în interpretări ludice şi cu emoţia inocenţei redescoperite. Anca Irinciuc a folosit peisajul ca pretext pentru a aduce în atenţie teme de profunzime psihologică. Pictoriţa îşi propune după cum ea însăşi mărturiseşte să înţeleagă acele forme în care omul se situează „în afara normalului”.
În Tabăra de Creaţie „Colonia” care s-a desfăşurat în perioada 21 august - 4 septembrie la Tescani au participat artişti din Bucureşti şi Bacău: prof. univ. Teodor Moraru, Cristi Gaşpar, Anca Irinciuc, Mihai Mihalache, Dan Badea, Cristina Nedelea, Justin Scărlătescu, Dragoş Burlacu şi Marius Crăiţă-Mândră.
Una peste alta, picturile din această ediţie sunt mult mai prietenoase pentru iubitorii de artă, produc încântare sufletească şi sunt preponderent contemplative. E semnul maturizării care a luat locul exaltărilor şi al căutărilor de altădată, după cum reiese şi din impresiile celor doi artişti plastici băcăuani:
Dragoş Burlacu „A fost o tabără foarte omogenă. Deşi a durat mai mult decât altă dată (14 zile) s-a lucrat mai puţin dar mai bine. Lucrările au fost mai elaborate decât sunt de obicei în taberele de acest gen. Majoritatea artiştilor s-au inspirat din loc: motive, imagini, personaje, atmosferă. Nu prea s-a ieşit din tabără, doar într-o singură zi o parte dintre noi am fost în vizită pe la mănăstiri.”
Marius Crăiţă-Mândră „Dintre toate ediţiile Taberei de Creaţie Colonia, aceasta mi s-a părut cea mai liniştită. În schimb, lucrările mi s-au părut mult mai bune, mai minuţios lucrate. Cred că începem să ne clasicizăm uşor stilurile în detrimentul experimentului. Asta e, îmbătrânim şi noi!” a conchis cu umor pictorul băcăuan.
Violeta SAVU, Rev. Ateneu, nr. 9 (481), septembrie 2009, Bacău

Un comentariu:

Alina Tudor si Razvan Neagoe spunea...

adevarat ...graieste marius: imbatraniti...