luni, 28 februarie 2011

Martin Kippenberger, crucificatorul de broaşte

Martin Kippenberger, crucificatorul de broaşte/ de Daniel Nicolescu

Kippenberger este singurul neamţ din această listă scurtă de superstaruri ale vânzărilor din 2010. A murit la 44 de ani (n. în 1953 la Dortmund, d. în 1997 la Viena). A făcut pictură, instalaţie, performance şi sculptură.

Cel mai mare scandal legat de opera sa a fost declanşat în 2008, când, într-o expoziţie postumă organizată la Bolzano, în nordul Italiei, într-o zonă de fervent catolicism, a fost expusă o sculptură în lemn a artistului.

De dimensiuni relativ mari (1,30 m înălţime), lucrarea înfăţişa, în manieră ironică şi iconoclastă, tipic kippenbergeriană, o broască, de un verde brutal, răstignită. Arătarea (foto 1) avea în jurul coapselor o pânză care o maimuţărea pe cea hristică, iar în lăbuţele ţintuite pe cruce caricaturalul batracian ridica o halbă, respectiv un ou. Unul dintre aleşii locali ai urbei din Bolzano, ca să dea un aer mai convingător corului de proteste care intona refrenul "Blasfemie!", a intrat în greva foamei. Nu gestul său a făcut dată, ci contrareacţia celor care au ieşit în stradă luând apărarea artistului şi clamând libertatea de expresie. Fiecare dintre manifestanţi purta o banderolă pe care scria "Salviamo la rana!" - "Să salvăm broasca!"

Martin Kippenberger a studiat belle-artele la Hamburg, după care a pornit într-o lungă transhumanţă artistică, cu bivuacuri la Florenţa, Berlin (unde creează Kippenbergers Büro) sau Paris. În 1984 fondează grupul Lord Jim Loge, aşezat sub mobilizatoarea lozincă "Nimeni nu ajută pe nimeni". Cea mai mare retrospectivă de până acum a prolificului artist a fost pusă pe simeze la Tate Modern în 2006. Pictura sa, înregimentată de unii sub eticheta de "nou fovism", este figurativă, antropocentrică, absurdă şi, nu în ultimul rând, hazoasă. Greu de aliniat unui model anume sau curent, complexă şi proteică.

Până în 1997, nici una dintre operele sale nu depăşit suma de 10.000 de euro, pentru că, nu-i aşa, "nimeni nu ajută pe nimeni". Nimeni, cu excepţia morţii, care a săltat cota artistului, în doar doi ani de la dispariţie, la 650.000 de euro (pentru lucrarea "Untitled", căzută sub ciocan la Christie's New York). După un an 2008 mediocru, când 62% dintre loturile semnate MK şi ieşite la licitaţie nu au fost vândute, a urmat un 2009 excepţional, care a consemnat creşterea cu 1.170% a produsului său total de vânzări (7,8 milioane de euro). Asta în vârf de criză economică! Escaladarea, ameţitoare, s-a datorat unei achiziţii-record, din mai 2009, de la Sotheby's New York: "Selbstporträt" (foto 2), cu echivalentul a 2,6 milioane de euro. Palmaresul său ulterior a fost îmbogăţit cu alte patru licitări milionare, două în octombrie 2009 (între care "Paris Bar", 2,16 milioane de euro, foto 3), una în februarie 2010 ("Fligender Tanga", 2,56 milioane euro, foto 4) şi una în iunie 2010 ("Die Verbreitung der Mittelmassigkeit", 1,8 milioane euro). În 2010, produsul generat exclusiv de pictură s-a ridicat la 9,9 milioane de euro, în 25 de lovituri de ciocan.









sursa

Niciun comentariu: