vineri, 4 martie 2011

Arta românească la Berlin

Mihai Pop povesteşte despre experienţa berlineză într-un interviu de Ioana Mîţu. Galeristul Mihai Pop împreună cu Judit Angel, curator, au pus recent în scenă, la Galeria Plan B din Berlin, una dintre cele mai cuprinzătoare expoziţii ce aduc în discuţii arta românească experimentală din anii ’80 - ’90.


"When History Comes Knocking: Romanian Art from the 80s and 90s in Close Up' se concentrează asupra direcţiei experimentale şi nu urmăreşte reconstituirea exhaustivă a artei epocii, văzută dintr-o perspectivă documentară-istorică". Mihai Pop povesteşte despre experienţa berlineză într-un interviu de Ioana Mîţu.

Iar o expoziţie despre perioada comunismului?

'When History Comes Knocking...este una dintre putinele expozitii de sinteză din ultimii 20 de ani care ne privesc direct...
Sunt mulţi artişti care vobesc în lucrările lor despre comunism însă doar la suprafaţă, nu disecă cu adevărat 'ţesutul' istoriei. Aceasta nu e doar o altă expoziţie de acest gen ci propune de fapt deschiderea unui nou capitol, cel al tranziţiei post-comuniste, văzute prin prisma unor lucrări de artă româneşti din perioada anilor '80-'90.

Ce artişti au expus?

Expozitia prezintă câteva dintre cele mai interesante lucrări ale generaţiei de artişti care a trebuit să se reformuleze peste noapte în '89...'
E vorba de o selecţie de artişti din generaţia optzecistă care au experimentat în anii '80 -'90 cu fotografie, video, instalaţie, acţiuni şi performance, artă digitală. Generaţia despre care vorbesc a fost pusă, după revoluţie, în poziţia de a-şi reconsidera arta pentru că deja nu mai era vorba de o expunere locală ci de o adaptare la nivel internaţional. '....miza anilor '90 a fost legitimarea rolului artistului în contextul "stării de urgenţă" generate de caracterul brusc şi rapid al schimbărilor'.
E important de ştiut şi că unii artiştii care au expus au ţinut să ajungă la vernisaj ,în Berlin. Toţi sunt oameni extrem de serioşi, nici unul nu are pretenţii de vedetă. Îţi dau lucrările la la termen, ştiu să comunice.

De ce ai ales-o pe Judit Angel ca şi curator ?

Judit a trăit în acea perioadă alături de aceşti artşti, cunoştea 'insight-urile' vieţilor lor. A fost oarecum la fel de marginalizată ca şi ei. Are în acelaşi timp şi o experienţă foarte bună în domeniul artelor viuzale, în anii '90 s-a mutat din România şi din '98 este curator la Mücsarnok/Kunsthalle din Budapesta. Tot ea a fost curatorul pavilionului românesc la Veneţia în 1999, când expuneau Dan Perjovschi si subREAL., după părerea mea cel mai bun pavilion românesc expus la Bienală , de atunci.

Povesteşte-mi despre una dintre lucrările din expoziţie.

Unele dintre lucrările pentru expoziţie au trebuit refăcute, de exemplu Castelul din Carpaţi al grupului subReal. Alte lucrări au fost luate din arhivele artiştilor. Una dintre cele mai reprezentative lucrări este însă cea a artistului Miklos Onucşan -un afiş de expoziţie anulat....
Povestea sa începe cam aşa: la 6 luni după revoluţie Onucşan a fost invitat să expună la Instiutul Ion Mincu, în cadrul unui proiect intitulat 'Carte' care comemora arderea Bibliotecii centrale universitare a Bucureştiului, în timpul luptelor de la '89. Artistul a realizat atunci o carte din beton, "care nu putea să ardă" iar lucrarea sa a fost pusă pe afişul care anunţa expoziţia. Între timp Mineriada din iunie a anulat expoziţia care treabuia să aibă loc în Piaţa Universităţii. Onucşan a luat atunci o ştampilă rotundă însemnată cu simbolurile minerilor şi a ştampilat toate afişele expoziţiei răspândite prin oraş, în semn de Anulat. Unul din aceste afişe a fost şi în expoziţia din Berlin.
Întâmplarea povesteşte de fapt despre cultura prinsă la mijloc , generată de istorie şi anulată de noua istorie.

Cum e să ai galerie în Berlin?

Au crescut veniturile dar a crescut şi numărul cheltuielilor, participăm de exemplu la târguri mai scumpe, deci financiar lucrurile se echilibrează. În schimb totul a devenit mult mai profesionist, mai clar delimitat. Indiferent că eşti în Cluj sau Bertlin trebuie să ştii pe ce lume eşti, să fii puţin pragmatic.

Vei aduce expoziţia şi în România?

Eu sunt dispus să o aduc dar se pare că nici un muzeu nu s-a interesat cu adevărat de lucrări şi artişti. Lucrările astea ar trebui să rămână în ţară,în muzeu, sunt importante pentru istoria noastră.


Expoziţia .. When History Comes Knocking: Romanian Art from the 80s and 90s in Close Up a avut loc la Galeria Plan B, Berlin in perioada 3 decembrie-19 februarie..
Printre artişti s-au numărat...
Alexandru Antik, Sándor Bartha, Rudolf Bone, Calin Dan, Mircea Florian, Teodor Graur, Ion Grigorescu, Kinema Ikon, Iosif Király, Călin Man, Dan Mihălţianu, Wanda Mihuleac, Andrei Oişteanu, Miklos Onucşan, Eugenia Pop, Decebal Scriba, Nadina Scriba, Dan Stanciu, subREAL, László Újvárossy, Sorin Vreme

sursa

Niciun comentariu: