miercuri, 13 februarie 2013

Strigătul Sfântului Scaun: cazul Francis Bacon

Phaidon pregătește publicarea unui studiu asupra picturilor lui Francis Bacon din anii 1950, inspirate de portretul Papei Inocențiu al X-lea de Velasquez. Începând din 1946, Bacon a lucrat mai mult de două zeci de ani la picturile care abordau tema papalității. Prima versiune care s-a păstrat (Head IV) datează de la sfârșitul anului 1949, iar seria s-a oprit în anul 1960. Bacon și-a exprimat scepticismul față de aceste portrete, numindu-le „prostești”, dorindu-și chiar să nu le fi făcut niciodată. Reproducerile lui Bacon după Velasquez sunt făcute după albume de artă, el luând contact cu originalul abia în 1954, când a vizitat capitala Italiei. În mod evident, Bacon nu a executat doar niște omagii aduse unui pictor, respectiv tablou pe care îl admira (a se vedea van Gogh și reproducerile sale după Delaroix). Gura papei, izolată de alte gesturi faciale și înlăturată de orice context narativ sugerează o agonie existențială. Mai mult, în introducerea volumului semnat de Martin Hammer referințele ascunse în portretele papale sunt dintre cele mai surprinzătoare:


The pathos of human vulnerability and loss of faith or conviction are accentuated by the precisely rendered space frames in many Bacon images of popes. (…) He may have been attracted to the Velázquez picture as an iconic distillation of power, which made it such a vivid precursor to Fascist propaganda photography. In later works in the series, Bacon inserted references to photographs of the then pontiff, Pope Pius XII, a controversial figure who was thought by some to have appeased the Nazis. Bacon’s obsessive reworking of the papal theme suggests that it may have possessed further significance and perhaps psychological charge for the artist in relation to his sexuality. It has been remarked that the Pope in official garb is in a sense the ultimate drag queen, or less literally that depictions of the Holy Father, known in Italy as ‘il Papa’, may encapsulate Bacon’s traumatic feelings about his own father.

Asta pentru că Bacon a fost atras sexual de tatăl său, care i-a pedepsit aspru înclinațiile homosexuale. De aici, anumite interpretări ale portretelor lui Bacon direcționează către psihanaliza freudiană.

in imagine: Study after Velazquez’s Portrait of Pop Innocent X 1953. Diego Velazquez Pope Innocent X 1650

De acelasi autor
Din Arts & culture

sursa: http://www.thechronicle.ro/arts-culture/27480/#.URthmvLp5cN

Niciun comentariu: