miercuri, 23 februarie 2011

Cum sa exorcizezi cultura de consum - Aurel Tar şi simbolurile actualităţii

Cum sa exorcizezi cultura de consum - Aurel Tar şi simbolurile actualităţii

Dezvoltarea tehnologică a permis reproducerea serială a imaginilor. Acest aparent progres a avut repercusiuni semnificative asupra mentalităţii admiratorilor artei plastice care, în scurt timp, s-au transformat în consumatori, îmbraţişând cu uşurinţă ideea de a-şi împodobi pereţii cu o copie tipărită a unui original mult iubit, dar inaccesibil. Pe vremuri, miraculoasele tipografii scoteau pe bandă rulantă replici ale unor picturi valoroase. Dar situaţia a cunoscut o schimbare vehementă de paradigmă. Revoltată şi îndurerata, pictura a hotărât să riposteze şi s-a transformat ea însaşi într-un mecanism de copiere a simbolurilor culturii de consum.

Astfel ar putea rezuma privitorul povestea picturii contemporane după ce a „citit" lucrările lui Aurel Tar. Din punct de vedere al tematicii, artistul abordează o serie de probleme de maximă actualitate, de la consecinţele morţii unicităţii obiectului artistic la crizele identitare şi culturale produse de globalizare. Idiosincrasiile societăţii de consum, cu tot arsenalul ei de imagini, sunt de asemenea cercetate prin intermediul lucrărilor pictorului. Aurel Tar foloseşte tehnica picturii pe pânză cu acrilice, tempera şi acuarelă, precum şi colajul, printul şi fotografia. În ceea ce priveşte preferinţele cromatice, artistul mizează pe o gamă variată de griuri a căror împletire creează impresia de imagine fotografică, dar îşi dovedeşte şi talentul de colorist în unele studii. Stilul lui Aurel Tar este influenţat de estetica panoului publicitar, fapt evident în felul în care este folosit rasterul punctat, dar şi de ilustraţiile de comic-books, amintind de artişti precum Walter Ratterman sau Cyrus Leroy Baldridge.

În seria „Exit and Transfer Information", Aurel Tar investighează prin intermediul limbajului plastic al artei pop şi al afişului publicitar, problemele lumii contemporane. Ideea de multiculturalism este exprimată prin figuri-simbol care sunt rezultatul unui proces de sinteză ce a redus la esenţial caracteristici fundamentale ale culturii reprezentate. „Eurocentric Circus Maximus" pune în discuţie ideea monedei ca emblemă a identiăţii politice a unei ţări. Artistul ia în răspăr ortodoxismul doctrinar propus de simbolurile gravate pe monede renumite, dând lovitură după lovitură viziunii convenţionale asupra opţiunii politice a marilor puteri. Seriile intitulate „Doitsch Proiekt" folosesc un registru figurativ minimalist, fotografic, pentru a revela privitorului inventarul de obiecte indispensabile bunei funcţionări a societăţii de consum. Frumuseţea, succesul, puterea, bogăţia şi luxul sunt reprezentate prin simboluri precum Venus, trupul trunchiat al unei tenismene, o maşina sport, avioane etc. „Kofi" propune un experiment interesant pe tărâmul mistic al obiectului-umbră, cu ecouri din estetica jocului ritualic al totemurilor primitive. Cel mai recent proiect al artistului este intitulat „Gibraltar - Ultraperiferic Art Corner" şi constă într-o instalaţie de tip colţ mobil care are scopul de a plimba o serie de picturi prin cele mai neobişnuite locuri. Prin această mutabilitate a piesei artistice, pictorul vrea sa sugereze puterea mare de penetraţie a artei contemporane în cele mai diverse medii, precum şi, subtil, prevalenţa consumismului.

Lumea contemporană nu l-a lăsat indiferent pe Aurel Tar care s-a hotărât să-i sondeze abisurile folosindu-se de uneltele vizuale pe care aceasta i le-a pus la dispoziţie. Artistul materializează crizele identitare ale unor culturi care se văd nevoite să-şi piardă contururile de dragul uniformizării impuse de realitatea globalizării, a multiculturalismului babilonic precum şi a capitalismului vorace. Aurel Tar pictează chipul monstrului cu mâna monstrului însuşi, dând viaţă zbuciumului interior al unui univers scufundat în oceanul fără fund al diversităţii haotice.










Scurt CV AUREL TAR

Născut: 1973
Studii:
1997-1998 - Master la Universitatea de Artă din Cluj-Napoca
1991-1997 - Universitatea de Artă din Cluj-Napoca
1989-1991 - Liceul de Artă „Romulus Ladea", Cluj-Napoca
1987-1989 - Liceul Teoretic „Lucian Blaga", Sebeş
Expoziţii:
2010 - „Gibraltar - Ultraperiferic Art Corner" - proiect
2009 - „EUROCENTRIC CIRCUS MAXIMUS" - Unicredit Ţiriac Bank, Bucureşti
2008 - „Doitsch Proiekt" - Automobile Bavaria, Bucureşti
2008 - „Doitsch Proiekt" - ArtSenzafine and Soakedi, Classic Cars, Tokyo
2007 - „Doitsch and Rou" - The Practice, Leo Burnett Group, Bucureşti
2004 - Expoziţie personală - NIK Gallery, Seoul
2003 - Biserica Evanghelică Germană, Nairobi
2000 - „Ambient Abstract" - BCR, Sebeş
1994 - „OPUS" - Galeriile „Paul Sima", Cluj-Napoca

Pentru lista completa a expoziţiilor şi realizărilor profesionale ale artistului, consultaţi site-ul oficial: www.aureltar.eu

http://www.romanialibera.ro/blog/alexandra.furnea/cum-sa-exorcizezi-cultura-de-consum-aurel-tar-si-simbolurile-actualitatii-217182.html

Niciun comentariu: